Prawo w nieruchomościach - blog prawniczy
Szukaj
Menu
  • Strona główna
  • O blogu
  • O mnie
  • Kontakt
  • Strona główna
  • O blogu
  • O mnie
  • Kontakt
2019-05-15

Przesłanki dokonania wywłaszczenia nieruchomości oraz możliwości domagania się jej zwrotu

In
  • Gospodarka nieruchomościami
Przez Mateusz Kończal
Tags:
  • cel wywłaszczenia, 
  • cele publiczne, 
  • decyzja administracyjna, 
  • Konstytucja, 
  • nieruchomość, 
  • obwieszczenie, 
  • skarb państwa, 
  • słuszne odszkodowanie, 
  • Trybunał Konstytucyjny, 
  • Ustawa o gospodarce nieruchomościami, 
  • właściciel, 
  • wywłaszczenie
Share Twitter Pinterest Facebook 2706 0 0

Zgodnie z art. 21 ust. 2 Konstytucji wywłaszczenie dopuszczalne jest wyłącznie w przypadku, gdy jest dokonywane na cele publiczne oraz za słusznym odszkodowaniem. W sytuacjach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: u.g.n.) poprzedni właściciel lub jego spadkobierca może żądać od aktualnego właściciela (jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa) zwrotu wywłaszczonej nieruchomości (lub jej części). Dnia 14 maja 2019 r. weszły w życiu zmiany w regulacji tej kwestii realizujące wytyczne Trybunału Konstytucyjnego zawarte w wyrokach z dnia 12 grudnia 2017 r. (sygn. akt SK 39/15) oraz 14 lipca 2015 r. (sygn. akt SK 26/14).

Zgodnie z art. 136 ust. 1 u.g.n. wywłaszczona nieruchomość nie może być użyta na inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu.  Przepis ten ogranicza swobodę korzystania z prawa własności przez nowego właściciela (podmiot publicznoprawny) wyłącznie do korzystania i zagospodarowania jej na cel określony w decyzji administracyjnej oraz ma zapobiegać wydawaniu pochopnie decyzji o wywłaszczeniu i w konsekwencji nieprzemyślanego pozbawiania prawa własności. Prace nad realizacją celu wskazanego w decyzji wywłaszczeniowej powinny rozpocząć się przed upływem 7 lat od dnia, w którym stała się ona ostateczna, natomiast wraz z upływem 10 lat od tego dnia cel powinien zostać zrealizowany. W przypadku niedotrzymania powyżej wspomnianych terminów nieruchomość wywłaszczoną uznaje się za zbędną na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu.

Na wywłaszczonej nieruchomości może być zrealizowany wyłącznie cel publiczny, który został wskazany w decyzji o wywłaszczeniu. Tak więc nie jest dopuszczalne zrealizowanie w tym miejscu innego celu, nawet jeśli on także należy do celów publicznych oraz jego realizacja również uzasadniałaby wywłaszczenie nieruchomości. Cel wywłaszczenia powinien być dokładnie i konkretnie określony w decyzji administracyjnej. Jednakże w orzecznictwie wskazuje się na specyfikę tzw. obiektów stanowiących infrastrukturę złożoną (np. osiedle mieszkaniowe). W tym przypadku poszczególne obiekty stanowią jedynie część składową inwestycji, dla której realizacji dokonano wywłaszczenia. W związku z tym przeznaczenie części terenu na budowę innego obiektu, niż pierwotnie zakładano bądź pozostawienie go na cele rekreacyjne mieszkańców osiedla, mieści się co do zasady w celu publicznym wskazanym w decyzji wywłaszczeniowej (tak m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2017 r., I OSK 1554/15).

W przypadku powzięcia zamiaru realizacji innego celu na wywłaszczonej nieruchomości niż ten określony w decyzji wywłaszczeniowej właściwy organ wykonawczy aktualnego właściciela (tj. jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa) zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercę oraz poinformować o możliwości zwrotu na jego rzecz wywłaszczonej nieruchomości (lub jej części). Od dnia 14 maja 2019 r. zostały rozszerzone obowiązki informacyjne organu. Mianowicie w przypadku, gdy nie ma możliwości ustalenia adresu poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercy, zawiadomienie dokonuje się w drodze obwieszczenia. Obwieszczenie wywiesza się na okres 3 miesięcy w siedzibie właściwego organu, umieszcza na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz informację o nim podaje się w lokalnej prasie.  Uprawnienie do żądania zwrotu wywłaszczonej nieruchomości wygasa z upływem 3 miesięcy od dnia otrzymania  przez uprawnionego zawiadomienia bądź w przypadku zawiadomienia w drodze obwieszczenia z upływem 3 miesięcy od ostatniego dnia 3-miesięcznego okresu, na który wywieszono obwieszczenie.

W przypadku bezskutecznego upływu ustawowych terminów na rozpoczęcie realizacji celu lub jego wykonanie, nieruchomość zostaje uznana za zbędną na cel określony w decyzji, a poprzedniemu właścicielowi lub jego spadkobiercy przysługuje prawo do żądania zwrotu wywłaszczonej nieruchomości. Wniosek należy skierować do starosty, a jego pozytywne rozpatrzenie uzależnione jest od zwrotu przez wnioskodawcę odszkodowania lub nieruchomości zamiennej otrzymanej w związku z wywłaszczeniem. Dotychczas możliwość wystąpienia z takim żądaniem nie była ograniczona czasowo. Od 14 maja 2019 r. uprawnienie do zwrotu wywłaszczonej nieruchomości wygasa, jeżeli od dnia, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna, upłynęło 20 lat i w tym czasie uprawniony nie złożył wniosku o jej zwrot. Po bezskutecznym upływie tego terminu organ nie ma już obowiązku zawiadamiania o zamiarze użycia wywłaszczonej nieruchomości (lub jej części) na inny niż określony w decyzji wywłaszczeniowej cel oraz informowania o możliwości jej zwrotu. Wprowadzone zmiany umożliwią więc aktualnemu właścicielowi wykorzystanie nabytych w drodze wywłaszczenia nieruchomości na inny cel niż ten określony w decyzji oraz wyeliminują dotychczasową obawę „nowego właściciela” wystąpienia (w zasadzie w każdej chwili) przez poprzedniego właściciela lub jego spadkobiercy z żądaniem jej zwrotu.

Od 14 maja 2019 r. powyżej omówione uprawnienia przysługują nie tylko osobom, które zostały pozbawione prawa własności w wyniku decyzji wywłaszczeniowej, ale także osobom, które utraciły prawo własności na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umowy zawartej w związku z prowadzonymi rokowaniami poprzedzającymi postępowanie wywłaszczeniowe. Powyższa zmiana stanowi realizację wytycznych Trybunału Konstytucyjnego zawartych w wyroku z dnia 12 grudnia 2017 r. (sygn. akt SK 39/15).

W przypadku, gdy przed wywłaszczeniem prawo własności nieruchomości przysługiwało kilku osobom, do złożenia wniosku o jej zwrot dotychczas potrzebna była zgoda wszystkich współwłaścicieli. Regulacja ta została jednak uznana przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodną z Konstytucją w wyroku z dnia 14 lipca 2015 r. (sygn. akt SK 26/14). W związku z tym zostały w tym zakresie wprowadzone zmiany i od 14 maja 2019 r. każdemu ze współwłaścicieli przysługuje samodzielna legitymacja procesowa w postępowaniu zwrotnym. Natomiast obowiązkiem organu jest zawiadomienie pozostałych uprawnionych o możliwości zwrotu udziału lub udziału w części wywłaszczonej nieruchomości.

Tags:
  • cel wywłaszczenia, 
  • cele publiczne, 
  • decyzja administracyjna, 
  • Konstytucja, 
  • nieruchomość, 
  • obwieszczenie, 
  • skarb państwa, 
  • słuszne odszkodowanie, 
  • Trybunał Konstytucyjny, 
  • Ustawa o gospodarce nieruchomościami, 
  • właściciel, 
  • wywłaszczenie
Mateusz Kończal
Mateusz Kończal
Poprzedni:Podmiot uprawniony do zaskarżenia decyzji dotyczącej nieruchomości stanowiącej majątek spółki jawnejNastępny:Korzystanie z części wspólnych nieruchomości a zgoda wspólnoty mieszkaniowej

Related stories

  • 2021-01-07
    Tytuł prawny do korzystania z cudzej nieruchomości

    W praktyce korzystanie przez osobę trzecią z nieruchomości może przybrać formę najmu, dzierżawy, użyczenia bądź bezumownego korzystania […] Czytaj więcej

    5938 0 0
  • 2019-10-17
    Wygaśnięcie hipoteki a kwit mazalny

    Dla zabezpieczenia wierzytelności  hipoteką, potrzebny jest wpis w księdze wieczystej nieruchomości, na której ma być ona ustanowiona. […] Czytaj więcej

    4393 0 0
  • 2019-06-24
    Zakończenie budowy – pozwolenie na użytkowanie a zawiadomienie o zakończeniu budowy

    Samo zakończenie budowy obiektu budowlanego nie oznacza możliwości jego użytkowania. W zależności od tego, co budowaliśmy przed […] Czytaj więcej

    11323 0 0

Zostaw komentarz Anuluj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • O mnie

    Mateusz Kończal
  • Mateusz Kończal
    Radca prawny

    Jestem radcą prawnym, od 2014 r. członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Toruniu. Od 2011 r. pracowałem w najbardziej uznanych kancelariach adwokackich... Czytaj więcej

  • Kategorie

    • Gospodarka nieruchomościami
    • Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne
    • Podatki
    • Prawa lokatorów
    • Prawo budowlane
    • Prawo cywilne
    • Prawo handlowe
    • Prawo konsumentów
    • Prawo przedsiębiorców
    • Ustawa deweloperska
  • Ostatnie posty

    • 1 Sankcja kredytu darmowego 2025-03-12
    • 2 Czym jest umowa rezerwacyjna? Umowa rezerwacyjna w praktyce! 2024-10-24
    • 3 Nowa ustawa deweloperska – wchodzi w życie 1 lipca 2022 r. 2022-05-18
  • Kancelaria Radcy Prawnego Mateusz Kończal
  • Facebook

    Facebook
  • Prawo nieruchomości to dziedzina której poświęcony jest mój blog.

    Znajdziesz tu informacje, porady prawne oraz analizy konkretnych przypadków w zakresie prawa nieruchomości, a także związanego z nieruchomościami prawa cywilnego, handlowego czy rodzinnego?

    Zapraszam!

    Polecane artykuły
    Definicja remontu w prawie budowlanym
    2019-02-01
    Ile mieszkań można wynajmować w ramach tzw. wynajmu prywatnego?
    2019-07-04
    Korzystanie z części wspólnych nieruchomości a zgoda wspólnoty mieszkaniowej
    2019-05-28
    Potrzebujesz pomocy prawnej w zakresie prawa nieruchomości?Zachęcamy do kontaktu.

    Kancelaria Radcy Prawnego
    Mateusz Kończal
    ul. Podchorążych 13D/8
    87-100 Toruń

    665 422 303
    biuro@konczal-kancelaria.pl

    konczal-kancelaria.pl

    Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.